Kukurydza - złoto dla zdrowia

Kukurydza, bo o niej mowa, jest jedną z najpopularniejszych roślin uprawnych. Pochodzi z Ameryki Łacińskiej, a do Europy sprowadził ją Krzysztof Kolumb. Odgrywa ogromną rolę w hodowli zwierząt, gdyż robi się z niej śrutę kukurydzianą, a całe rośliny wykorzystuje się do wykonywania kiszonki dla zwierząt, zwłaszcza dla mlecznych krów. Kukurydza jest także niezwykle cenna dla nas ludzi.

Zawiera witaminy takie jak A,B,D,E i K, kwas foliowy (cenny zwłaszcza dla kobiet w ciąży) oraz pierwiastki mineralne: żelazo, potas, sód, wapń, cynk i magnez.

Kukurydza jest doskonała dla wszystkich tych, którzy uczuleni są na gluten, gdyż nie zawiera go. Ponadto jest doskonała dla wszystkich dbających o linię, gdyż zawiera 18,4% dziennego zapotrzebowania na błonnik. Zawiera też luteinę i dobrze wpływa na wzrok. Ze względu na obecność selenu, któremu towarzyszy witamina E, kukurydza ma duże znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych. Badania dowodzą także, że spożywanie kukurydzy pomaga w walce z cukrzycą typu 2 i jest skutecznym sposobem walki z nadciśnieniem. Związki fitochemiczne zawarte w tym warzywie regulują wchłanianie i uwalnianie insuliny, co zapobiega nagłym skokom i spadkom jej poziomu we krwi.

Po czym poznać świeżą kukurydzę? Otóż świeża kukurydza ma kolby okryte zielonymi liśćmi, a jedwabiste długie włosy sprawiają wrażenie wilgotnych. Wybieraj kolby gładkie, z ziarnami ściśle przylegającymi do siebie. Świeże kolby najlepiej jadać ugotowane do miękkości, w lekko osolonej wodzie. Smaczna jest tez kukurydza pieczona na grillu w folii aluminiowej. Kukurydzę preparowaną (czyli popcorn) wytwarza się z ziaren specjalnej odmiany pękającej – poddając je działaniu wysokich temperatur i ciśnień.

A kukurydza konserwowa jest chętnie używana zarówno do sałatek, jak i dań na gorąco. Jednak jej wartość odżywcza jest zdecydowanie niższa niż kukurydzy świeżej, dlatego właśnie teraz kiedy jest sezon na kukurydzę powinniśmy ją chętnie jeść dodając do różnych potraw.

Najnowsze

Najpopularniejsze