Rośliny strączkowe - nie tylko dla jaroszy

Rośliny strączkowe to bogactwo wielu dobroczynnych dla zdrowia składników i nie tylko dla jaroszy. Można je spożywać zarówno w stanie surowym, częściowo w łupinach oraz suszone. Fasola, groch i soczewica, były kiedyż uznawane za pokarm dla biedaków. Oczywiście do czasu, kiedy przeprowadzono badania i stwierdzono jak wiele dobroczynnych składników dla organizmu zawierają. Suszone nasiona roślin strączkowych dostarczają organizmowi człowieka ważnych dla życia składników. Są bogate w witaminy z grupy B, żelazo i potas. Zawierają znaczną ilość białka, błonnika i węglowodanów złożonych.

Soję jarosze traktują jako zamiennik mięsa, gdyż zawiera bardzo dużo białka (nawet do 40%), które jest bardzo wartościowe, a jego skład jest zbliżony do białka mięsa. Z soi właśnie produkuje się tofu. Jest źródłem witamin z grupy B, a zwłaszcza B6 odpowiadającej m.in. za prawidłowe działanie układu nerwowego, ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni i pracę serca, a także podnosi odporność organizmu. Spośród strączkowych najwięcej dostarcza wapnia, magnezu i fosforu. Może być jednym z wielu czynników zmniejszających ryzyko zachorowania na miażdżycę i nowotwory.

Fasola występuje w wielu odmianach: pstra, azuki, czerwona, czarna itp. Jest bardzo dobrym źródłem witaminy PP i ma najwięcej spośród wszystkich strączkowych kwasu foliowego. Jest bogata w potas, wapń i fosfor. W przeciwieństwie do grochu nie zawiera sodu. W niektórych jej gatunkach występuje żelazo (haricot), kwas foliowy (mung, pinto, z czarnym oczkiem), selen (z czarnym oczkiem) oraz dobroczynny zwłaszcza dla mężczyzn cynk (fasola czerwona, nerkowa i czarna). Fasola pstra dostarcza największej ilości węglowodanów.

Groch (po kilkugodzinnym namaczaniu) może być gotowany, duszony, podawany jako puree lub jako samodzielny dodatek do mięs. Jest dobrym źródłem cynku i witaminy PP. Zawiera też najwięcej witaminy A, która uważana jest za witaminę młodości.

Ciecierzyca ma wysoką wartość odżywczą. Dojrzałe, suche nasiona przygotowuje się jak groch. W kuchniach włoskiej i hiszpańskiej z mąki z ciecierzycy piecze się farfalle. Stanowi też bazę pasty hummus. Dostarcza wielu składników, a zwłaszcza potas. Ponadto jest uważana za afrodyzjak.

Soczewica jest szczególnie bogata w witaminę B6. Jest także dobrym źródłem żelaza i potasu. Zaletą jej jest to, że nie wymaga moczenia, a gotowanie nie przekracza 30 minut.

Bób warto jeść latem kiedy jest sezon. Ugotowany w wodzie z odrobiną soli jest świetny jako przekąska. Wspomaga odchudzanie, jest nie tylko niskokaloryczny, ale także bardzo odżywczy. Oprócz białka, bób zawiera bogaty zestaw witamin m.in. witaminy C, A, kwas foliowy, B1 i B6 oraz minerałów takich jak wapń, żelazo, magnez i cynk.

Warto przynajmniej raz w tygodniu zastąpić mięso roślinami strączkowymi, gdyż bogactwo witamin i składników mineralnych oraz niewątpliwie smak spowodują, że nasz organizm lepiej będzie funkcjonował, zgodnie z zasadą, że odżywiony organizm to zdrowy i szczęśliwy organizm :-)

Najnowsze

Najpopularniejsze